Assalamualaikum w.b.t kepada semua para muslimin dan muslimat tidak kira dimana berada,saat dan ketika.


Dalam minggu ni wah!! banyak sungguh dapat kad jemputan kahwin.Sampai tak menang tangan.Tapi kekadang terfikir jugak,ada baiknya remaja-remaja sekarang menyingkatkan(betul x ayat ni) zaman muda mereka kerana kita semua sudah sedia maklum akhir zaman ini banyak maksiat-maksiat yang berlaku lantaran remaja tidak dapat mengawal bahkan mendidik nafsu mereka kearah Ubudiyyah kepada Allah.


Akan tetapi sahabat-sahabat sekalian, ramai dikalangan umat Islam tidak mengetahui bahawa nafsu merupakan suatu perkara yang paling baik jika manusia itu sendiri mendidik nafsu mereka.Hal ini kerana nafsu akan mengikut didikan empunya badan itu sendiri.Kata Imam Hadad “nafsu kamu akan mengikut apa yang dilazimi oleh diri kamu,apa yang didik oleh kamu,apabila kamu mendidik nafsu kamu kearah ubudiyyah kepada Allah maka nafsu kamu kearah itu”

Jadi ana rasa melalui perkahwinan inilah dapat mendidik malahan dapat menundukkan nafsu manusia itu sendiri kerana dengan perkahwinan dapat Qati'u Sahwat (menundukkan nafsu).

Akan tetapi,pengantin itu sendiri perlulah menyiakan diri mereka dengan ilmu tentang rumah tangga islam agar rumah tangga yang dibina mendapat keredhaan Allah s.w.t.

Moga –moga dengan persiapan ilmu tersebut lahirnya keluarga yang benar-benar beramal dengan Islam dan seterusnya melahirkan generasi atau kader-kader yang dapat memberi sumbangan kepada dunia Islam dimasa akan datang..InsyaAllah.


p/s : selamat pengantin baru kepada saudara ana yang akan melansungkan perkahwinannya esok hari..Moga diberkati Allah.