Pagi ini sangat menenangkan jiwa.Suasana sejuk menyelubungi tubuh menandakan bahawa bumi Perlembahan Nil ini sudah masuk kepada musim sejuk yang memerlukan mujahadah yang lebih berbanding musim-musim yang lain saya kira.

Semalam selepas usaha untuk membuat mulakhas (ringkasan) Kitab Munthalaq semakin menampakkan hasilnya,setelah berhempas pulas untuk menjayakan usaha ini,saya merasakan memang "perit' sebenarnya untuk "meringankan benda yang berat".

Betullah nasihat yang diberikan kepada saya bahawa kerja-kerja akademik memang susah walaupun ianya nampak mudah,terima kasih saya ucapkan kepada Ustaz Fahmi atas nasihat ini,saya kira sangat berguna.Kena lebih prihatin dan Itqan.

Semalam kepala saya terasa berat dan terbeban sekali, banyak persoalan dan perkara yang memerlukan jawapan. Perkongsian bersama-sama sahabat banyak memberi kesan kepada diri saya. Sehingga akhirnya persoalan keluar daripada fikiran saya “ Apa yang perlu aku buat sekarang?” Allahuakbar..

Inilah masalahnya apabila terlalu banyak kejahilan. Ulwan, banyakkan membaca lagi !

Untuk posting kali ini sebenarnya saya ingin membawa satu analogi dan mahu sahabat-sahabat sekalian bayangkan apabila kita berada di atas sebuah kapal, dan belayar ke arah Kutub Utara yang penuh dengan bongkah-bongkah ais,kita hanya melihat bongkah ais yang berada di permukaan lautan. Dan bongkah ais di atas lautan kecil sahaja kan, pasti kita tidak nampak bongkah ais yang berada di bawah permukaan lautan, yang 10 kali ganda lebih besar lagi keras.

Kepada yang pernah melihat Filem Titanic akan dapat membayangkannya..

Bongkah ais dipermukaan ini saya analogikan sebagai sikap dan bongkah ais di bawah permukaan adalah pemikiran/fikrah yang merupakan struktur bawahan yang menimbulkan bahagian bongkah atasnya.

Saya berkomunikasi dengan manusia contohnya, samada yang mempunyai agenda baik atau tidak, sering bersangka buruk malah suka menceritakan tentang keburukan orang lain dihadapan masyarakat, mereka yang suka mempertikaikan gerak kerja,mengkritik dan mengutuk peribadi tanpa langsung mempedulikan perasaan orang lain, bergembira atas kesakitan orang lain, suka menyalahkan orang lain tanpa menyedari kesalahan sendiri dan banyak lagi.

Ada yang mengkritik seolah-olah menafikan terus segala kebaikan yang dilakukan oleh mereka yang dikritik.Dan akhirnya saya stress.

Mengapa perlu stress jika saya tahu analogi bongkah ais ? Bahawa sikap seseorang terbentuk daripada pemikiran dan pemikiran/fikrah ini terbentuk daripada kefahaman mereka. Dan kefahaman ini didasari jawapan matlamat diri dicipta iaitu ”tujuan hidup”. Jika manusia itu tahu tujuan kehidupan, maka mereka akan memahami apa peranan mereka di dunia ini. Dan jika manusia itu tahu betapa dunia ini akan berakhir antara syurga dan neraka.

Selepas saya memahami konsep bongkah ais ini, setiap kali saya termenung melihat sikap manusia yang pelbagai, saya mula melontarkan persoalan pada diri, ”Apakah tujuan hidupnya sehingga dia bertindak sedemikian ?” Dan setiap kali saya berhadapan dengan mehnah, saya akan tanyakan soalan asas ini kepada manusia.

Berfalsafahkah ? Soalan-soalan asas inilah yang mungkin tidak akan memberikan jawapan secaral vokalnya, namun cukup memukul jiwa dan nurani tentunya. Fahamlah saya bahawa tiada guna menghukum manusia kerana sikap mereka, kerana keunikan manusia itu adalah sentiasa merasakan diri adalah yang benar.

Sebab itulah Hasan Hudhaibi menulis tentang kita pendakwah bukannya penghukum.Satu nasihat dan teguran kepada pendakwah agar lebih berhati-hati dalam mendepani masyarakat yang pelbagai ragam.Jangan cepat melatah dalam melakukan segala gerak kerja.

p/s:sekadar perkongsian sebab sudah lama tak menulis..moga ini menjadi titik tolak untuk terus istiqamah dalam menulis.