Hari kelmarin cukup meletihkan,namun keletihan kelmarin terubat kerana pada malamnya saya diajak oleh seorang sahabat seperjuangan untuk bertemu dengan Syeikh Muhammad Ahmad al-Rasyid.Seorang ulama’ yang saya sering impikan untuk bertemu dengannya..

***
Suasana malam yang sejuk kian dirasai.

Kelihatan seorang sedang menunaikan solat dan kemudiannya berzikir dengan penuh syahdu. Saya terpaku menyaksikan kekhusyukannya. Lelaki itu menangis dan menangis tanpa henti, sambil bermunajat memohon keampunan daripada Allah.

Subhanallah!!Syeikh Muhammad Ahmad al-Rasyid…”spontan kata-kata ini keluar daripada mulut ini apabila melihat tubuh lelaki tersebut adalah seorang yang sememangnya saya sangat rindu untuk bertemu dengannya.

“Anak muda, tunaikan tahajud dulu. Kemudian, baru kita mulakan perjumpaan kita pada malam ini” syeikh memulakan kalamnya. Sambil saya bersalaman dan mencium tangan syeikh dengan penuh perasaan rindu.

Secara spontan dan automatik, saya macam menurut saja tanpa banyak soal.

***

Sejuk mata saya memandang syeikh,memandang wajahnya sudah cukup untuk mengubat rindu saya untuk bertemu dengannya.Jika sebelum ini saya hanya membaca bukunya al-Munthalaq,al-Raqaiq dan sebagainya cukup menjadikan saya terpandu untuk berjalan diatas jalan dakwah ini.

Alhamdulillah,malam ini saya diberi peluang ini.

“Seorang mujahid adalah seorang yang merdeka dan menolak kehinaan maka dia akan bergerak. Bagi seorang yang merdeka mempunyai sifat dan tabiat iaitu; pertamanya berjalan kearah kemuliaan, sebagaimana dengannya seseorang yang merdeka itu dikenali. Setelah itu ia terhindar daripada sifat perhambaan yang berlebihan.”Syeikh memulakan kalamnya

Saya menumpukan sepenuh perhatian terhadap setiap kalam yang dituturkan oleh syeikh,peluang ini saya akan gunakan sebaiknya.

Suasana sejuk mula mencengkam..namun saya nyahkan perasaan tersebut.

" Kemerdekaan ialah sesiapa yang menghargai kasih sayang walau sejenak atau berintima’ bersama mereka yang pernah mengajarkannya walaupun satu lafaz".kata syeikh memetik kalam daripada Imam Syafie..

“Maka sekiranya kamu seorang yang merdeka maka hargailah kasih sayangNya, ikhlaskanlah dirimu untukNya, jauhilah ia daripada fitnah yang sentiasa mengintainya”sambung syeikh.

Kata-kata ini cukup meng”hina”kan saya pada malam itu saya kira..saya akur,saya insaf..

Banyak perkara yang kami bincangkan dalam tempoh pertemuan yang amat singkat itu. Tidak perlulah saya ceritakan kesemuanya melainkan sedikit sebagai mengambil sedikit tauladan buat semua.

Syeikh mengakhiri pertemuan pada malam itu dengan satu syair:

" Tenanglah duat kepada pimpinan yang sejahtera,
suci hati dan berakhlak mulia.
Diberikan kepadanya sekukuh hati ketaatan,
sebelum digenggamkan perjanjian yang kukuh."

“Anakku,ketahuilah bahawa akhlak itulah ketakwaan dan takwa merupakan pintu kesedaran. Dengan kewujudannya orang yang biasa akan mendapat pengajaran dan denganya akan mengilhamkan kebenaran.”kata syeikh kepadaku mengakhiri pertemuan pada malam itu.

Tergiang-giang kata-kata ini dalam benak otakku,ia memerlukan kepada penafsiran dan penghayatan yang teliti.Moga mutiaranya dapat diperolehi daripada kalam-kalam yang begitu mendalam maksudnya..