InsyaAllah pada malam kita akan membincangkan mengenai isu yang sering dibahaskan oleh mereka yang memperjuagkan agama Allah taala iaitu Sufi Haraki dan Haraki Sufi” Zaid memulakan perbicaraan pada satu pertemuan Ilmiah yang diadakan di Hayyu Asyier,Kaherah,Mesir dalam keadaan malam yang begitu sejuk selepas membuka pertemuan tersebut dengan bacaan al-fatihah.

Ok, saya buka kepada sesiapa yang mahu bagi pendapat tentang isu ini?” tambah Zaid lagi.

Kelihatan mereka yang hadir pada malam itu sedang menulis sesuatu didalam buku kecil masing-masing seolah-olah menulis isi yang ingin mereka kongsikan tentang isu yang dibangkitkan oleh Zaid selaku pengerusi pada pertemuan Ilmiah pada malam itu.

Baiklah,biar ana yang mulakan dulu” kata Kamil,seorang pemuda yang tinggi lampai dan mempunyai cita-cita untuk menjadi Murabitun pada jalan Allah kelak.

“Pada pendapat ana,sebagaimana yang kita tahu bahawa isu ini sudah lama diperkatakan oleh mereka yang memperjuangkan agama Allah terutamanya di kampus-kampus di Tanah Air.Hal ini berlaku adalah kerana mereka ingin menjadi orang yang berkerja untuk Islam bukan sekadar hebat dari sudut gerak kerja saja akan tetapi mereka juga ingin hebat dari sudut sufi iaitu dari sudut ibadah mereka,amalan mereka dan sebagainya.Kata mudahnya mereka ingin menjadi seperti Rahib di malam hari dan singa di siang hari.”jelas Kamil dengan panjang lebarnya.

“Ana setuju dengan pendapat Kamil”sampuk Ali dalam keadaan badannya terketar-ketar menahan sejuk.

“Terima kasih diucapkan kepada Kamil diatas pendapat yang dilontarkan kepada kita semua tadi,Ali..takkan setuju jer..enta tak der pendapat ker? Kata zaid merancakkan lagi perbincangan Ilmiah pada malam itu.

“Ermm..sebenarnya ana segan untuk bagi pendapat sebab ana yang muda sekali dikalangan antum semua ,tapi tak per la..ana cuba erk.”gurau Ali dalam keadaan badannya masih lagi terketar-ketar menahan sejuk yang amat sangat pada musim sejuk di Perlembahan Nil.

“Macamner nak mula ya..” Ali masih lagi tidak dapat nak lontarkan pendapat yang terbenak dalam fikirannya.

Cepatla mula Adik Su” gurau Azmi yang sememangnya sering mengusik Ali.

“Baiklah..begini..sebagai pejuang Islam,marilah sama-sama kita jadikan sirah Nubuwwah sebagai rujukan kita untuk mengharungi perjuangan kita pada masa kini,kerana apa yang berlaku kepada pejuang Islam pada masa kini adalah sama dengan apa yang dihadapi oleh Nabi dan para sahabat dalam menyampaikan agama Allah s.w.t..Jalan ceritanya sama,cuma wataknya sahaja yang berbeza.”Ali memulakan kalamnya dengan semangat sekali.

Semua yang hadir memandang Ali dengan khusyuk sekali,setia mendengar kalam yang disampaikan oleh Ali.Walaupun Ali merupakan yang paling muda sekali dikalangan mereka namun mereka semua bersedia mendengar kalam yang disampaikan oleh Ali.

“Oleh itu ,jangan kita lupa,Risalah Kerasulan yang dibawa oleh Nabi s.a.w meliputi tiga perkara iaitu pertama Tabligul Ahkam, keduanya ialah Tanfizul Hukmi dan yang ketiganya ialah Tazkiyatun Nufus.”

“Jadi siapa yang faham tentang risalah yang dibawa oleh Nabi nie?”soal Ali.

Tablighul Ahkam adalah menyampaikan hukum-hukum dalam erti katanya adalah menuntut Ilmu ,manakala Tanfizul hukmi pula adalah melaksanakan pemerintahan dalam erti kata lain kita melaksanakan hukum yang di pelajari dan untuk itu ia memerlukan kepada sebuah Harakah iaitu gerakan untuk menggerakkannya yang dinamai Haraki.Selepas kita sudahpun menuntut ilmu dan melaksanakan apa yang dipelajari,kita juga memerlukan Tazkiyatun Nufus iaitu Pembersihan Jiwa,kerana untuk membersihkan jiwa kita ini daripada sifat ria’,ujub,dan sebagainya dalam segala gerak kerja yang kita lakukan.Tazkiyatun Nufus merupakan suatu kekuatan spiritual kepada pejuang islam itu sendiri.” Jawab Ahmad kepada persoalan yang dilontarkan oleh Ali sebentar tadi.

“Tepat sekali Ahmad,jadi pendapat diri yang faqir ini ketiga-tiga elemen ini perlu serasi dan bukan hanya sufi dan haraki sahaja akan tetapi perlukan juga kepada Thaqafah” terang Ali dengan begitu yakin sekali,kali ini badannya sudah tidak terketar-ketar lagi dengan kehangatan perbincangan pada malam ini menghangatkan tubuh Ali yang sejuk sebelum ini.

Semua yang hadir mengangguk-anggukkan kepala tanda setuju dengan pendapat Ali.

“Ermm..sungguh tepat apa yang diperkatakan oleh Ali ,as-Syahid Imam Hasan al-Banna juga pernah berkata, ‘Islam itu ibarat sebuah bulatan besar,didalam bulatan besar itu ada tiga bulatan kecil iaitu Fiqhiyyah,Harakiyah dan Sufiyyah’.Sepertimana yang disebutkan oleh sahabat-sahabat kita tadi ketiga-tiga elemen ini perlu ada dalam jiwa-jiwa mereka yang ingin memperjuangkan agama Allah taala kerana didalam Islam ketiga-tiga elemen ini tidak dapat dipisahkan.”tambah Kamil mentaukidkan lagi pendapat Ali dan sahabat-sahabat yang lain.

“Nampaknya kita semua sudah faham dengan apa yang dibincangkan pada malam ini,jadi Istilah Sufi Haraki dan Haraki Sufi adalah bagi ana kurang tepat kerana ia perlu ditambah satu elemen lagi iaitu fiqhiyyah dalam erti kata lain Ilmu,oleh itu setuju tak kalau ana katakan bahawa istilah Sufi Haraki dan Haraki Sufi ini perlu ditukar kepada istilah Muslim Sejati,yang mana syarat muslim sejati ini adalah mesti meliputi ketiga-tiga elemen yang disebutkan tadi iaitu Fiqhiyyah,Haraki dan Sufi?”Tanya Zaid.

“Setuju!!!” semua yang hadir sepakat setuju dengan apa yang dikatakan oleh Zaid

Pertemuan pada malam itu diakhiri dengan bacaan tasbih kafarah dan suratul asr..