Assalamualaikum dan Salam Sejahtera dari Perlembahan Nil buat semua.


Terpanggil rasanya ana untuk mencoretkan sesuatu dalam blog ini,dalam keadaan susana pagi musim sejuk di perlembahan Nil ini menjadikan ana seolah-olah berada di dalam peti sejuk.


Namun ana sering berdoa walaupun suasana sekarang seperti berada di dalam peti sejuk akan tetapi tidak menjadi “Muthallajul Arab” yang diistilahkan oleh as-Syahid Abdullah Azam kepada pensyarah-pensyarah yang berada di Arab Saudi pada zaman as-Syahid yang seolah-olah seperti peti sejuk,kaku dan bisu sehinggakan tidak mengambil cakna terhadap masalah yang menimpa umat Islam ketika itu.


Walaupun tangan ini seolah-olah kelu untuk menulis dek kerana sejuk yang tidak terlalu melampau, akan tetapi kerana memikirkan perkara yang berlaku mutakhir ini ana merasakan perlu untuk ana berkongsikan sesuatu supaya memberikan kebaikan kepada kita semua.


Kadang-kadang hadir juga perasaan bimbang dalam diri ini untuk menulis atau berkongsi sesuatu dalam blog ini kerana teringatkan kata-kata yang sering disebut oleh sahabat ana.Beliau naqalkan kata-kata ini dari Syeikh Usamah seorang syeikh yang begitu alim dan tawadhu’ dalam ilmunya,semoga Allah sentiasa memeliharanya .Kata Syeikh “Zaman sekarang adalah zaman yang penuh dengan fitnah yang mana semua orang ingin megeluarkan pendapat dan ingin berkata-kata,seolah-olah mereka sangat arif dalam sesuatu hal tersebut,padahal mereka bukanlah daripada kalangan orang yang berilmu”.


Hal ini sememangnya sudah terbukti sekarang apabila kita melihat didalam laman-laman web,blog,dan banyak lagi yang apabila timbul sesuatu isu atau perkara samada yang berkaitan dengan agama atau tidak, ramai yang akan membuat komentar atau mengeluarkan pendapat tentang perkara tersebut padahal mereka bukanlah daripada kalangan “ahlinya”.Ambillah pengajaran daripada ayat al-Quran,Firman Allah “Bertanyalah kepada mereka yang ahlinya jika sekiranya kamu tidak mengetahuinya”.


Moga-moga kita tergolong dalam golongan yang apabila tidak mengetahui tentang sesuatu perkara tidak malu untuk bertanya kepada yang “ahlinya”,bukannya apabila berlaku sesuatu perkara kita sibuk untuk mengeluarkan pendapat mengikut hawa nafsu dan bukannya berdasarkan Ilmu.


Tawadhullah wahai diri..jangan kamu mengeluarkan pendapat jika kamu bukan dari kalangan ahlinya.Ramai yang mengeluarkan pendapat untuk mendapat nama dan pujian di mata masyarakat.Ingatlah pujian daripada manusia ini merupakan perkara yang hanya sementara sahaja..tidak kekal.. tetapi berimanlah bahawa pujian dan redha Allah adalah kekal selamanya.


Kita bimbang sekiranya orang yang tidak berilmu banyak berkata-kata,kita akan dilaknat oleh Allah sepertimana yang telah berlaku kepada Umat yang terdahulu.Oleh kerana itu tuntutlah ilmu,agar segala tindak tanduk kita semuanya berdasarkan ilmu yang telah diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w..


Ketahuilah bahawa hakikat Islam dari prinsip, dasar hinggalah ke rantingnya bukanlah hanya tata cara peribadi yang berpindah-randah dari nenek moyang terus turun-temurun atau jampi yang disebarkan secara ragu-ragu tetapi ia adalah hakikat yang bersumberkan Al-Qur'an dan As-Sunnah yang tidak mampu difahami kecuali oleh para ulama' dan cerdik pandai yang memiliki ilmu yang matang dalam memahami sesuatu yang benar.


Islam adalah agama ilmu dan agama akal, oleh kerana itu sebelum Islam membebankan pengikut-pengikutnya dengan sesuatu perintah atau larangan terlebih dahulu Islam mewajibkan mereka supaya berilmu dan mendalami urusan tersebut supaya perbuatan itu bersesuaian dengan kebenaran dan kemaslahatan.

Saidina Umar pernah berpesan:

تفقهوا فبل أن تسودوا