http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1150.snc4/149205_177912452235715_100000508851984_564434_1342506_n.jpg
Hayyu Asyier, 4 Disember 2010: Pada 30 November yang lalu, sebahagian mahasiswa Terengganu telah berkumpul secara aman di sekitar pejabat HEP Terengganu Mesir bagi menuntut hak penerimaan zakat yang telah dinafikan.

Sikap pegawai HEP Terengganu Mesir yang menghalau mahasiswa yang ingin berurusan mengenai zakat dan pinjaman tanpa alasan yang kukuh adalah suatu perkara yang tidak sepatuntnya berlaku kepada seorang penjawat awam.

Selain itu juga, mahasiswa Terengganu telah berusaha untuk berunding dengan pihak pegawai agar memberikan hak yang sepatutnya kepada penerima zakat yang layak menerimanya.

Pihak KPT Mesir melahirkan rasa kecewa dengan sikap pegawai HEP yang bertindak secara tidak profesional kerana menafikan hak penerimaan zakat kepada sebahagian mahasiswa dengan tuduhan mahasiswa tersebut lantang membantah sikap pegawai yang sering melanggar etika sebagai penjawat awam.

Apa yang dikesalkan juga adalah sikap pegawai HEP Melaka yang datang seolah-olah ingin menimbulkan kontroversi sekali lagi menimbulkan kemarahan mahasiswa yang telah hampir 11 jam menuntut hak mereka.

Dengan inisiatif pihak pimpinan KPT Mesir, kemarahan mahasiswa dapat dikawal dan jalan rundingan dicari antara mahasiswa dan pegawai HEP Terengganu Mesir. Hasil rundingan yang dilakukan penafian hak penerimaan zakat dikembalikan.

Walaubagaimanapun, sekali lagi ditegaskan bahawa pihak KPT Mesir tetap akan meneruskan usaha dan jalinan kerjasama dengan pihak berwajib demi menjaga kebajikan mahasiswa Mesir.

sumber:info KPT