Bismillahirrahmanirrahim.

 Alhamdulillah, segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam, yang menjadikan manusia dengan sebaik-baik kesempurnaan. Selawat dan Salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad Sallallahu A’laihi Wasallam. Kesejahteraan juga buat para pengikut dan juga para pewaris perjuangan Nabi Muhammad Sallallahu A’laihi Wasallam.

Kebelakangan ini mahasiswa Islam Terengganu di Mesir telah berhadapan dengan permasalahan berkaitan isu agihan wang Zakat dan sikap tidak profesional pegawai HEP terhadap kebajikan mahasiswa.

Untuk itu, pihak Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir (KPT) telah berusaha sedaya upaya untuk menyelesaikan permasalahan ini dengan sebaik yang mungkin  sebagai Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) yang bernaung dibawah Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK).

Pihak KPT Mesir juga, telah menghubungi pihak Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu (MAIDAM) untuk mendapatkan penjelasan tentang permasalahan zakat yang dihadapi oleh mahasiswa. Selain itu, usaha-usaha menyelesaikan permasalahan ini akan diteruskan supaya ianya tidak berpanjangan.

Oleh itu, pihak KPT Mesir mengingatkan juga supaya mahasiswa Terengganu menumpukan kepada persediaan imtihan yang bakal berlangsung tidak lama lagi. Segala permasalahan dan tindakan untuk penyelesaian kepada permasalahan ini diserahkan kepada pihak pimpinan.

Sukacita juga dimaklumkan bahawa pihak KPT Mesir akan mengadakan Majlis Penerangan Isu Zakat pada 4 Disember 2010 hari Sabtu ini bertempat di Dewan Darul Iman, Hayyu Asyier. Seluruh Mahasiswa Terengganu dijemput hadir.

Akhirnya, pihak KPT Mesir menyeru kepada seluruh Mahasiswa agar terus bersabar diatas segala kesulitan yang berlaku dengan bertindak secara rasional sebagai Mahasiswa Islam dan tidak mengambil sebarang tindakan tanpa merujuk kepada pihak KPT serta berdoa agar dipermudahkan segala urusan. 

“BERILMU DAN BERAMAL”

“KEMANTAPAN FIKRAH, MEMBINA SYAKHSIAH”


MOHD RIDUAN BIN ABU BAKAR

Yang Dipertua,
Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir (KPT),
Sesi 2010/2011

Pejabat KPT, Kompleks Darul Iman,
Hayyu Asyir, Kaherah.

sumber: info KPT