“Umi, mana Hakim”, ujar Aisyah sebaik saja terjaga dari tidur.

“Abah, mana Hakim?”

Seakan ada sesuatu tersekat di kerongkong. Begitu sukarnya untuk menjelaskan semua ini buat adik yang sudah lama menyimpul rindu dan sayang buat abangnya dan juga sebagai teman sepermainannya itu.

Abah memandang wajah Aisyah. Abah memeluk tubuhnya yang kecil. Hati abah rasa sayu dengan soalan itu. Abah seakan tidak tahu apakah jawapan yang sempurna buat dirinya.

“Hakim tak ada dengan kita sayang. Hakim jumpa Allah. Dia dah tak duduk bersama kita lagi. Bukan ker Hakim pergi beli coklat untuk Aisyah hari tu?

“Hakim akan balik nanti kan bah?

“Hakim jumpa Allah, sayang. Dia jauh. Dia tak bersama kita lagi. Allah jaga dia. Allah lagi sayang pada dia. Aisyah doa supaya Allah rahmati Hakim yer. Dan doa supaya satu hari nanti kita jumpa dia ya?”

“Nanti siapa nak bermain bersama Aisyah dan Khadijah?”

“Tak sayang. Hakim sudah tak dapat bermain dengan Aisyah dan Khadijah lagi. Aisyah sayang Hakim kan?”

“Sayang! Sayang Hakim”

Umi berikan Aisyah sebuah al-Quran yang sering digunakan Hakim untuk membaca al-Quran bersama Aisyah dan Khadijah,mereka ibarat tiga beradik yang tidak dapat dipisahkan.

“Hakim bagi pada Aisyah. Suruh Aisyah jaga.”

“Ooo..Terima kasih Hakim.”

Aisyah terus memeluk al-Quran itu dengan sepenuh hati. Bibirnya mengukir senyuman.

Dan esoknya, Aisyah cuba memahami erti kehilangan dalam kerinduan. Dari hari ke hari. Hingga pernah satu malam, di dalam tidurnya dia menyebut nama abang kesayangannya itu. Abdul Hakim.

p/s : sekadar teringat arwah adik yang telah meninggal dunia lima tahun yang lalu..hargailah mereka yang ada disisi,jangan apabila mereka sudah tiada baru kita merasai penyesalannya .Moga Allah merahmatinya..al-Fatihah.